14 februari 2009

Död på alla hjärtans dag

Idag är det ju som bekant alla hjärtans dag, detta kommersiella jippo som enbart firas av (ny-) kära par (??!) Jepp, jag e singel (DEAL WITH IT!) men inte skulle jag grundluras om jag så var en ena halvan i ett par att fira denna dag..(lika meningslös som mors dag/fars dag..min mamma/min pappa e ALLTID mina föräldrar varje dag..så "firar" dom istället när dom minst anar det..om det nu måste "firas"!)
MEN om man nu e ena halvan i ett par så e man väl det 365 dagar om året (skottåret då blir det en dag till!) OM man inte känner för att kanske fuska nåra dagar så där men iaf..
På utländska (typ engelska & amerikanska..) heter ju denna dag som bekant VALENTINES DAY..& vem var då denna (St) Valentin!?Jo, det finns flera möjligheter men denna Valentin e med säkerhet någon av dom helgon som blev martyrer någon gång i antikens Rom.
En av dessa var ju St Valentin som inte ville överge sin kristna tro (på den tiden då dom kristna var förföljda av kejsare Claudis II på 200-300-talet) denna Valentin hade i hemligt vigt kristna par & det var tydligen ett big NO NO & han blev avrättad= valde marty döden & tack vare detta firar vi alltså valentinesday..
Sweet, att "fira" nån stackare som valde att dö..Nåja, glad alla hjärtans dag på er, gott folk!

Inga kommentarer: