26 januari 2009

ego-girl?

I förra inlägget skrev jag om självkänsla versus självförtroende..jag e alltid lika konfunderad över vad som e vad..& vad som e skillanden mellan de två..
Now i know!
Självförtoende:
Självförtroendet utgår från det du gör, din tillit till din kapacitet, din förmåga.
Självkänsla:
Självkänsla handlar om den du är, det rykte du har inom dig själv.

Självkänsla e den insikt man har om sig själv och sitt inre liv..en grad av sann självbild & hur man förhåller sig till den kunskapen (konstruktivt eller destruktivt).
Självkänsla handlar om det vi är medan självförtroende handlar om prestationer & kompetenser.
Intressant vaa?!
Så nån kan ha bra sjävkänsla men dåligt självförtroende....eller tvärtom!
MEN så finns det också nått som heter självcentrering..kan även kallas egocentrism.
Egocentrism e när en person ser sina egna åsikter & intressen (egot) som viktigare än alla andras, en person som lider av egocentrism saknar ofta vilja eller förmåga att sätta sig in i en annan människans känslor.
Hos en person som har stark självcentrering e dock beteendet mer fokuserat på att överdrivet "syssla"/prata med/om sig själv & sina upplevelser & känslor.
Den extrema formen av egocentrism kallas "narcissistisk personlighetsstörning" & det i sig e ju ett helt eget kapitel som jag inte tänker gå in på...men visst f*n borde man känna nån som lider av det?
Jag tror jag gör det iaf...alltså känner nån som lider av det..INTE att jag lider av det!!!!!

Inga kommentarer: