6 oktober 2010

a big NO NO

Jaha så har man vart hos dietisten då'rå, en hyfsat snygg & ung kille (ung..min ålder då..runt 30 'rå).
I alla fall saker man helst bör hålla sig borta från är ju så klart bröd i alla dess former eller jaa nästan: fika bröd, vitt bröd, bröd med för mycket socker, bröd med för mycket fett (hålla utkik för det där gröna nyckelhållet på förpackningar, det är bra..hmm jaha ja!)
Hårt bröd är ok & skorpor hmm..& viss mörkt fiber rikt bröd..OSÖTAT dock ehh...
Vad mer!?Joo, en massa grejjer som inte är att bra att äta som typ pommes frites, potatissallad, stekt potatis, chips OCh fullkorns ris/fullkorns pasta (trodde det var nyttigt men tydligen inte om man har IBS-besvär då).
Panerat, rökt & kryddat ska man undvika när det gäller kött & fisk, även undvika frukter & bär med hårda skal (apelsin, vindruvor, plommon, krusbär) & undvika gasbildande grönsaker som bönor, ärtor, majs, paprika & baljväxter.
Så jag kan alltså äta en massa kokta grönsaker som morötter,broccoli, palsternacka & spenat & äta skalad frukt typ äpplen, päron & banan går bra men den skalar man ju i alla fall =P
Undvika läsk, kaffe, oh alkohol (tjohej du..) dom 2 första ok, dricker inte kaffe & läsk kan jag avstå från men alkohol..blir svårt, i alla fall helt nån gång måste man fasiken få gå ut & ta sig en krogrunda juuh..
Light produkter & produkter med sötningsmedel (typ tuggummi) bör också undvikas..Light produkter undviks LÄTT! Vet sen innan att dom inte är bra (innehåller en massa cancerframkallande medel, såna medel som stannar i kroppen & som inte försvinner= aspartam & sukralos) alla bör undvika light produkter!
Andra tips som dietisten gav var att äta på regelbundna tider, fördela maten jämt över dag & äta långsamt & tugga väl...OCH i mitt fall STRESSA NER!
Både min IBS & psoriasis har/är/blir mycket mycket värre under stress, men jag stressar ju mentalt & det är inte lätt att bli av med den sortens stress eller att varva ner från den, den ligger latent där & gror i kroppen..Tills jag är nöjd med saker & ting här i livet..Hoppas jag!
Känner mig motiverad att följa dietistens råd, ska verkligen försöka stressa ner & börja äta bra & riktigt & undvika all skitmat (& snacks & godis) som jag ibland lyckas klämma i mig..

Inga kommentarer: