29 oktober 2012

Internationella psoriasisdagen

Idag (29/10) är det den internationella psoriasisdagen!
Personligen tycker jag det är jättebra att det uppmärksammas, jag har själv haft psoriasis i typ 7år och redan innan jag själv hade det så kände jag flera som hade det MEN ändock så är det många runt om mig som aldrig ens hört talas om det vilket känns lite lustigt för det är vanligare än man tror!
Det är inte som smittar..det kan gå i arv, jag visste inte detta innan jag fick psoriasis men min kusin hade det & min farbror har det..
Min psoriasis uppenbarar sig som små fjällande fläckar och jag får mest på överkroppen & så har jag i hårbotten.
Psoriasisen på kroppen får jag olika krämer & mycket mjukgörande krämer (typ hudlotions av olika slag) & går för nuvarande på ljusbehandlingen för men min psoriasis i hårbotten är nästan värst för det syns på svarta kläder t.ex, om man inte håller efter det & jag har en vätska som jag har i hårbotten samt ska nu gå på bucky-behandling för detta!
Jag hoppas dock att det ska komma att finnas nåt sorts botemedel för detta, för det är rätt påfrestande att leva med stundals & nu när det är vinter & kallt blir min psoriasis mycket värre, under sommaren så håller sig psoriasien i schack eftersom solen & värmen gör att huden mår bättre av all värme & d-vitamin =)


Inga kommentarer: