11 juni 2009

Borde vi införa dödsstraff?

Jag fortsätter i brottets bana då..Inte bokstavligen dock utan här på bloggen!
Jag har banne mig inte gjort nått kriminellt i hela mitt liv..hmm...eller joo, snattat lite när jag var yngre..Men inget grövre, jag skulle inte våga & jag skulle åka dit.punkt.slut. Jag skulle inte ha sån tur att komma undan men något, men tanken har vart där.
Jag skulle säkert kunna mörda eller åtminstone allvarligt skada den person som t.ex misshandlat/våldtagit/mördat min familj..& likaså min hund..Undrar dock om jag "have it in me" att kunna skada nån!?Det vill jag helst aldrig ta reda på..
Men detta med straff, jag blir tokig för jag fattar inte. I Sverige finns ju livstid men det e f*n inte livstid..det e typ 10 år..max 15 år eller hur!?Fjuttigt särskilt om det gäller mord!
Mesig straff rent allmänt..
Våldtäkt= typ inget straff alls..möjligen skadestånd
Grov misshandel=möjligen nått år & lite skadestånd
Inte så grov misshandel: ingentig, vaa..kanske skadestånd!?
Skattebedrägerier/förskingring & dylikt: Kan ge en hel del år i finkan
Knarklangning & sånt som har med droger att göra: Kan oxå ge flera år i finkan..
Mord: Kan bli livstid..eller!?Ca 10-15 år max..
Dråp: Mildare straff än när det gäller mord iaf..
Liv i Sverige känns inte så himla värda om nån som mördat inte får ett rejält straff..Såvida dom inte åberopar psykiska besvär, då blir det inte finkan heller, då blir det mental-hem ett tag..rehabilitering & sen ut i samhället igen..sjukt!
Undrar vad Englas mamma tycker om straffen här i Sverige..och Max & Sagas mamma!?..
Dödsstraff e kansk & ta i (eye for an eye..som det sägs)..
Som ett amerikanskt/engelskt uttryck lyder: "the harder the crime..the longer the time"..eller nått sånt!

Inga kommentarer: