4 mars 2009

Att få cancer

Då jag har blivit diagnostiserad med psoriasis har jag bestämt mig för att så småningom ge upp min blekhet som jag stundtals tycker om..Inte på sommaren, inte kul att alltid vara blekast men jag gillar själva "looken" som jag skapat i om med att jag är blek!
Nää, nu ska jag börja sola solarium typ regelbundet för att få buks med psoriasis-helvetet..Jag har inte stora blaffor utan får små så kallade fjällningar..men dom e irriterande!
Det blir mer när jag stressar, vilket jag nästan konstant gör även utan anledning, jag är stressad som person, inte kul alls =(
Förra året åt jag sol-tabletter (tan-tablets kallas dom tydligen) köpta på hälsokostbutiken Holland and Barret i England ( finns nog liknade här hemma)..Iaf jag åt dessa & solade & lyckades få färg =) Blev lite brun annars brukar jag bara bli kräftröd & sen bara fjälla helt & bli blek-vit igen..Så iår ska jag satsa på detta igen..solarium + sola ute Dels för att blir av med psoriasisen men oxå för att få lite färg för en gångs skulle.
Dock medför ju detta med solarium & solning ökad cancer risk, inte så spännande dock sa min läkare i England att folk som har psoriasis har mindre chans att få just hudcancer..mindre risk jaa men risken finns ju alltid MEN så finns det ju flera miljoner sorters cancer oxå, inte bara hudcanver..hemskt egentligen!
Såg filmen "I taker lyser stjärnorna" häromdagen & den handlar om en tonårstjej vars mamma har cancer, en bra film..Känns väldigt verklig & det e det ju med tanke på hur många som påverkas av cancer!

Inga kommentarer: