16 september 2012

Hundar vs barn

Jag blir som hundägare lite irriterad på dom föräldrar som inte håller koll på sina småbarn utan låter barnen springa fram till vilt främmande hundar utan att veta vad det är för hund..Och det verkar mer ok om det är en liten hund för många (främst idioter) verkat tro att små hundar är jättebra ihop med barn, inget kunde vara further away from the truth!
Småhundar (som inte är uppväxta med barn) är inte särskilt barnvänliga utan för att dessa småväxtar hundraser kan dessa bli lite nervösa/stissiga/rädda när ett barn far fram mot dom, så är det iaf i min hund Gizmos fall.
Han är inte så förtjust i barn som kommer fram & ska klappa, han kan lätt nafsa till då, inte bra!
Och vems är felet om Gizmo skulle bita ett barn?Jo MITT som hundägare..& jag kan tycka att det är fel, särskilt om ett barn har sprungit fram till Gizmo utan uppsikt av sin förälder, jag ansvarar inte för andras barn & kan inte heller förutse hur min hund kommer reagera när ett barn springer fram & ska klappa.
Är man uppväxt med djur & framförallt hund så har man  från tidig ålder få lära sig att respektera (andras) hundar & att man ALLTID ska kolla med ägaren om man kan få komma fram & klappa & kan man inte det så ska man respektera det, jag råkade ut för en mamma som blev väldigt irriterad på mig för att hennes små barn inte fick hälsa på mig Gizmo men visst, vill hon hellre ha ett barn utan fingrar på ena handen så är väl det upp till henne men jag som hundägare ville inte vara med om det..för min egen skull..& min hunds!


Inga kommentarer: