20 mars 2011

DJ:s are not rockstars?

Hade en diskussion med en person om att vara DJ inte är en konstform eller att en DJ INTE gör nåt överhuvudtaget musikaliskt & jag kan förstå tänket bakom denna argumentation MEN numera finns det så många otroligt bra DJ:s som gör så mycket mer att "sätta på en platta" & låta den gå..
Man måste verkligen veta vad man håller på med OM man nu sa bli en bra DJ, jag skulle kunna DJ:a för det lär inte vara "rocket-science" liksom MEN att göra det bra, det är en helt annan femma det..
Man måste få låtarna att gå i samma takt, passa in varann vid låt-byte, kunna mixa & bara få allt att låta bra & så j*vla mycket mer!!!
Förr i tiden använde man ju vinylskivor (det är fortfarande grymt att använda det, känns riktigt originellt) men många använder sig ju av CD-skivor och kanske ännu vanligare datorer.
Många har ju sina mixerbord & turntables uppkopplade till en laptop & så DJ:ar dom så..Väldigt high-tech kan man tycka.
Många BRA och stora (kända) DJ:s brukar i många fall också producera musik & göra remixar åt artister & så, men då krävs det ju så klart att man är ruggigt bra på det man gör.
Jag skrev igår till personen jag hade diskussion med (denna person är musikalisk & spelar instrument) denna person tycker att DJ som konstform var skit & att det inte är riktig musik & visst kan man tycka så men det finns väl dom som inte kan spela instrument eller som inte spelar i band men som ändå vill förmedla nån sorts känsla för musik/dans till en publik på ett gig..eller en klubb eller vadsomhelst & då är det väl perfekt att DJ..eller hur!?Jag vill väldigt gärna lära mig att DJ & få möjlighet att spela skivor på nån klubb för att jag tycker det är brist på klubbar som spelar sån musik som jag (och många andra gillar) & jag kan inte spela instrument och är inte med i band men vill som sagt förmedla den där känslan..att nu j*vlar kommer det en massa bra musik som man blir glad av & vill dansa till =)

(Notis: Inläggets mest använda ord..är DJ..blev väldigt upprepande..sorry..men inlägget handlar ju om just..DJ:s..)

Inga kommentarer: