26 september 2014

Estonia - 20 år har gått

Den 28:e september 1994 förliste färjan  M/S Estonia utanför Finlands kust på väg från Tallinn mot Stockholm. Det har gått 20 år sedan en av de värsta färjekatastroferna skedde i modern tid, överlag en av de värsta katastroferna som skett i svensk (nordisk) historia, med över 800 personer som sjönk med färjan och försvann i havets djup, runt 500 av dessa var svenska medborgare, bara ett hundratal personer överlevde katastrofen.
Jag har respekt för vatten och har inte åkt Finlandskryssning nån gång, tjatar lite på gentlemannen att jag vill åka men är som sagt lite rädd att spendera över 24 timmar fram och tillbaks på öppet hav.
Enda färjeturerna jag åkt är mellan Sverige-Danmanrk, Danmark-Tyskland och så klassikern Dover-Calais (England-Frankrike) men alla dessa turer tar typ 2-3 timmar så en baggis att åka =P
När jag ser "den där" bilden på Estonia-texen från havets botten ryser jag, det är nog en av dom hemskaste bilderna jag vet, den representerar jag så mycket. Skräcken som dom på färjan måste känt, dödsångest, att inte vet vad dom skulle göra för att inse att det kanske inte fanns något att göra än att acceptera det faktum att man skulle dö på en där färjan, i det kalla havet..hemskt som sagt!
Jag har även hört Estonias mayday-rop till dom andra färjorna i området och jag får rysningar där med. Färjan är halvvägs under vattnet och man hör kaptenens panik i röst att få hjälp från färjorna i området, men dom hinner ju aldrig fram i tid då färjan sjönk på inom loppet av en timme och och efter ytterligare en timme når den första färjan platsen där Estonia sjönk.
Länk till artikel i dagens tidning.
Länk till dokumentär om katastrofen.
Det råder ju tydligen förbud att dyka vid vraket och trots erbjudande om att bärga vraket med hjälp från olika företag runt om i världen skedde aldrig det och som jag förstått det efter att ha lästa en del om färjekatastrofen bärgade man inga kroppar efter de omkomna heller. Tragiskt för alla dom som förlorade någon och ville "få hem" dom.
Tragiskt och hemskt det som hände….



Inga kommentarer: