28 april 2012

Skaffa hund?

Vad trött (& smått irriterad) man blir på att se folk som inte kan hantera sina hundar..
Jag fick igår ta en mindre omväg när jag skulle ut med Gizmo för att jag såg en tjej med en stor hund (såg ut som en schäfer eller schäferblandning) som hon såg ut att ha noll kontroll på..
Jag blev rätt irriterad att JAG skulle behöva ta en omväg för att nån annan inte klara av att hantera sin hund, jag gjorde det för att vara schysst mot tjejen som höll i hunden som såg ut att vara alldeles för stor & stark för henne men ändå..& för att jag inte skulle vilja att Gizmo konfronterades av en stor hund som kanske velat grabba tag i han men ändå HON skulle har varit den som tog en omväg om hon vet med sig att det är hennes hund som är "problemet", inte jag..jag kan hantera min hund!
Om man nu ska skaffa hund bör man ju läsa på lite om den ras man är intresserad av, t.ex om man klarar av den psykiskt, fysiskt, om man har tid, råd OCH ork att ha hund..Liten som stor kräver motion, mental aktivitet, uppfostran & kontroll!
Små hundar är & kan vara minst lika krävande som en stor, en större hund är dock starkare än en mindre hund,  även en liten hund kan ha en extremt stark vilja & komma undan med det mesta för sin lilla storlek..tyvärr är det många som klemar bort sina små-hundar för att dom är just..små & det kan vara livsfarligt..små-hundar har vassa tänder & kan bitas rätt hårt..lika mycket som en stor hund kan!
(Små-hund tänker jag chihuahua, jack russell, tax..typ..större hund = schäfer, retriever, rottweiler..typ)
Men med det sagt så betyder det inte att det är lättare att ha en mindre hund, dom kräver minst lika mycket träning som en stor hund!
Det gäller bara att hitta rätt ras när man ska köpa hund som passar in i ens liv, då har man fått sig en vän för livet =)

Inga kommentarer: